24/11 Robert Road , New York , USA

demo@example.com

(+123) 4567 890

Rekomendacje MNiSW dotyczące kształcenia zdalnego

Monitor komputera z linijkami koduW związku z koniecznością przejścia w uczelniach na zdalne formy kształcenia studentów i doktorantów, w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2, Ministerstwo rekomenduje: 

  1. Wykorzystanie zasobów uczelni, które posiadają infrastrukturę i  kompetencje poprzez wykorzystanie istniejących na tych uczelniach narzędzi do zdalnego przekazywania wiedzy, materiałów dydaktycznych oraz specjalistów.
  2. Wykorzystanie dostępnych na uczelniach platform komunikacji on-line (webinaria, wideokonferencje, wirtualne pokoje spotkań itp.) do  zastąpienia zajęć odbywających się tradycyjnie w formie wykładu lub seminarium.
  3. Zaangażowanie istniejących na uczelniach struktur wsparcia w  tworzeniu e-zasobów edukacyjnych do udzielania pomocy i konsultacji jednostkom, które nie mają dużego doświadczenia w tym zakresie.
  4. Analizę e-zasobów posiadanych przez uczelnie oraz udostępnianie w  formule otwartej wybranych kursów on-line oraz e-materiałów, które mogą pokazać dobre praktyki w zakresie tworzenia zdalnych materiałów edukacyjnych.
  5. W przypadku udostępniania kursów oraz e-zasobów otwartych preferowane wskazywanie w prosty sposób licencji (np. https://creativecommons.pl/wybierz-licencje/), które pozwolą na wykorzystanie przez innych materiałów z poszanowaniem zasad prawa autorskiego.
  6. Wykorzystanie platformy www.navoica.pl, której właścicielem jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Narzędzie to umożliwia tworzenie i zamieszczanie kursów online i materiałów dydaktycznych. Szczegółowe informacje oraz pomoc można uzyskać wysyłając wiadomość na  adres navoica@opi.org.pl.

Zwracamy się z prośbą do Rektorów, aby w miarę swoich możliwości,  wsparli  Kuratoria Oświaty na swoim terenie w przygotowaniu  kursów online na potrzeby kształcenia.

W celu wsparcia uczelni w zakresie kształcenia na odległość uruchomione zostało centrum pomocy pod adresem e-learning@opi.org.pl.

Centrum pomocy jest czynne w godzinach 8-20 we wszystkie dni tygodnia.

Przykładowe dostępne zasoby dla uczelni

I. Otwarte Zasoby Edukacyjne dla uczelni:

  1. E-podręczniki Open AGH – recenzowane e-podręczniki do przedmiotów ścisłych na poziomie akademickim opracowane przez pracowników AGH do dowolnego wykorzystania.
  2. Open AGH e-zasoby – kursy online, skrypty, testy, ćwiczenia, prezentacje do przedmiotów ścisłych opracowane przez pracowników, doktorantów i studentów AGH.
  3. Fizyka dla szkół wyższych w 3 tomach – darmowy podręcznik akademicki do fizyki ogólnej od Open Stax Polska.
  4. Otwarte Zasoby Edukacyjne Politechniki Wrocławskiej – wideo wykłady i kursy online z analizy matematycznej i fizyki.
  5. Otwarte Zasoby Edukacyjne Politechniki Warszawskiej  – e-materiały akademickie.
  6. Otwarte Zasoby edukacyjne Politechniki Łódzkiej – zawierające kursy z fizyki z materiałami nie tylko dla studentów, rachunku różniczkowego oraz laboratorium matematyczne z GeoGebrą. Kursy umożliwiają zarejestrowanie się dowolnemu użytkownikowi z internetu.
  7. Wszechnica.org – ponad 400 filmów o szerokiej tematyce: od ekonomii, po historię i dziedzictwo kulturowe w formie zapisów wideo i audio wykładów, spotkań, debat i wywiadów z takich instytucji jak Collegium Civitas, Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacji im. Bronisława Geremka, Polskiej Akademii Nauk.
  8. Biblioteka Otwartej Nauki – polskie otwarte publikacje naukowe z dziedzin nauk humanistycznych.
  9. Otwórz książkę – cyfrowa kolekcja książek naukowych polskich uczonych reprezentujących różne dziedziny wiedzy.
  10. CeON – repozytorium Centrum Otwartej Nauki, w którym udostępniane są różnego rodzaju materiały naukowe, takie jak artykuły (zarówno niepublikowane i nierecenzowane – preprinty, jak i te, które przeszły proces recenzji i zostały opublikowane – postprinty), książki, materiały konferencyjne, raporty czy rozprawy doktorskie.
  11. Cyfrowa Biblioteka Narodowa POLONA – udostępnia zdjęcia archiwalne, zdigitalizowane ryciny, starodruki, etc. Część w domenie publicznej (uwaga, wciągające!).
  12. Otwarte Zasoby – katalog otwartych zasobów od grafik i zasobów dziedzictwa narodowego po scenariusze lekcji, e-podręczniki.
  13. Pomorska Biblioteka Cyfrowa – domenę tworzą utwory, które nie podlegają już ochronie prawnej. Oznacza to, że zasoby można wykorzystać w dowolnym celu, tj. rozpowszechniać, kopiować, zmieniać i remiksować, również w celach komercyjnych.
  14. Laboratoria w Hiszpanii (z możliwością przeprowadzania doświadczeń na poziomie uniwersyteckim) dostępne przez Internet (https://labsland.com/blog/en/2020/03/12/schools-and-universities-closure-support/)

II. Darmowe platformy oraz aplikacje i narzędzia online do zdalnego studiowania i uczenia się:

  1. https://navoica.pl/
  2. https://enauczanie.pg.edu.pl/lab/

III. Wsparcie dla innych uczelni:

Platforma WIKAMP Politechniki Łódzkiej oraz platforma Webinariów PŁ. Platforma jest zorganizowana na bazie oprogramowania moodle i umożliwia udostępnianie materiałów oraz prowadzenie zajęć w formie zdalnej w  konwencji e-learningu. Kontakt dla uczelni zainteresowanych umieszczeniem tam kursów i poprowadzeniem webinarów: bok@edu.p.lodz.pl.

Search

Popular Posts

  • Prowadzenie studiów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
    Prowadzenie studiów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

    W związku z kierowanymi do MNiSW pytaniami dotyczącymi możliwości prowadzenia studiów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (online) Minister Nauki przypomina, że zgodnie z przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz aktów wykonawczych istnieje możliwość prowadzenia przez uczelnie studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wyłącznie w ograniczonym zakresie. Tym samym oferty informujące o możliwości prowadzenia studiów w całości z wykorzystaniem metod…

  • Stypendium doktoranckie od 2024 r.
    Stypendium doktoranckie od 2024 r.

    Od 1 stycznia 2024 r. wzrosło stypendium doktoranckie – w związku z podwyżką o 30% minimalnego wynagrodzenia profesora (z kwoty 7210 zł do 9370 zł, tj. o 2160 zł). W związku z tym, wysokość miesięcznego stypendium doktoranckiego wynosi co najmniej: Wysokość stypendium doktoranckiego może być uzależniona od osiągnięć doktoranta. Doktorant posiadający orzeczenie o niepełnosprawności, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie, o którym mowa w art. 5 oraz art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji…

  • Studia doktoranckie – zmiana ustawy
    Studia doktoranckie – zmiana ustawy

    W dniu 1 lutego 2024 r. została ogłoszona ustawa z dnia 16 stycznia 2024 r. o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 124). Celem nowelizacji jest zapewnienie niezakłóconego dokończenia prowadzenia studiów doktoranckich do 31 grudnia 2024 r. – w zakresie zmiany ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę…

Categories

Tags

Jeszcze nie ma treści do pokazania.